Idag er sociale signaler og anbefalinger af største vigtighed for dig og din forretning. De fleste har idag prøvet at researche en virksomhed, inden de køber… så det kan du gå ud fra også sker med din. Vi kigger på Google, Facebook og Trustpilot som de største, og er det indenfor oplevelsesområdet (rejser, mad og underholdning) er Yelp, Foursquare og Tripadviser også blevet store i Danmark.

Så nu er mit spørgsmål til dig: Hvordan er din virksomhed registreret der? Har den overhovedet en profil og er der anbefalinger der?

Hvis du svarer nej til en af de to spørgsmål, så er det bare med at komme igang. Tag fat I alle dine gode kunder, og bed dem om at lave en anmeldelse. Det er altid en god idé at være så specifik som muligt, og fortælle fol hvad de skal gøre og hvor, i tilfælde af at din kunde ikke har prøvet det før. Jeg har lavet en video der viser hvordan man anmelder som du altid kan linke folk til:

 

Jeg satte mig selv det mål at jeg ville skaffe 21 anmeldelser på 21 dage, så jeg kunne koncentrere mig om en anmeldelse om dage. Jeg gennemgik mine kunder, Facebook venner, alle i min telefonbog og alle sendte e-mails. Jeg ledte efter nogle der kunne sige god for min forretning, altså alle som jeg havde lavet hjemmeside for, SEO optimering, eller hjulpet med råd, vejledning og tekniske analyser.

For at hjælpe mig selv lavede jeg en blogindlæg på min private blog, og skrev navnene på alle jeg sendte en invitation. Jeg satte så et flueben ud for hvert navn, efterhånden som anmeldelsen kom ind, og jeg kunne nu begynde med daglige påmindelser og telefonopkald…HUSK PÅ: hvor mange bøger har du i din reol, som du skal have læst “en dag”? sagen er at de fleste af os, har masser af planer som vi har tænkt os at gøre, men ikke får gjort. Derfor er en påmindelse en god ting, hvis du vil have det til at ske. Du kan se mit eget blogindlæg her:

21 anmeldelser i løbet af 21 dage

Grunden til at du børe gøre dette er af 2 grunde:

Salgskonvertering

Det er altid lettere at nå til en købsbeslutning hvis man ser anbefalinger først. Du kan let integrere dem på din hjemmeside ved hjælp af plugins. Der findes gratis plugins til Google reviews og Facebook anmeldelser. Trustpilot koster penge (i skrivende stund 800 kroner om måneden), så der må du overveje om det er pengene værd. Her kan du se hvordan jeg bruger anmeldelser i footeren på denne side:

SEO optimering

Google baserer deres algoritme på sociale signaler. Her forklarer Matt Cutts fra Google om sagen:

 

 

Yderligere baserer Google Maps deres top 3 på anmeldelser fra blandt andet Facebook og Trustpilot. Så ved at få anmeldelser, styrker du dit salg og din søgemaskineoptimering. Så nu kommer vi til din opgave i denne uge:

Sørg for at du har en gratis profil på:

Hvis det er relevant bør du også oprette:

Når du har optimeret dine profiler, er du klar til at bede dit netværk om de første anmeldelser.

God arbejdslyst 🙂