Det er nok ikke for meget sagt, at du som virksomhedsejer bør have en Facebook-side tilknyttet. Med Facebook for virksomheder har du nærmest uanede muligheder for eksponering.

Det største sociale medie i Danmark

Langt størstedelen af Danmarks befolkning har en Facebook-profil – og rigtig mange er aktive dagligt. Det er igennem Facebook, man kommunikerer med venner og familie, finder arrangementer at tage til, læser nyheder – og ikke mindst – finder inspiration til at købe alt mellem himmel og jord.

Facebook har fx handelsplatformen Marketplace tilknyttet, hvor du som privatperson kan handle med alt mellem himmel og jord. Den Blå Avis synes at være godt på vej til at blive udkonkurreret. På Marketplace går det stærkt med at komme ud til et bredt segment af potentielle kunder. Med enkle søgninger kan dine varer blive fundet og budt på i løbet af ingen tid.

Facebook kan altså bruges til stort set hvilket formål, du måtte have i tankerne. Din virksomhed skal være aktiv, hvor dine kunder er. Facebook er med den største sandsynlighed et sted, hvor dine kunder er aktive dagligt. Så der skal du også sætte ind – men hvordan gør man så det?

Opret en Facebook-side for din virksomhed

Du skal bruge en privat Facebook-profil for at kunne oprette en side for din virksomhed. Opret Side – få kontakt og del indhold med kunder og fans, hedder det sig under menupunktet. Du ved således, at du er på rette vej.

Nu lader du ganske simpelt FB guide dig – det går nemt og hurtigt med at oprette din virksomhedsside.

Vælg Virksomhed eller brand – fremvis dine produkter og tjenester, sæt fokus på dit brand, og nå ud til flere kunder på Facebook. På rette vej endnu en gang.

Anvend din virksomheds navn som sidenavn. Hvis andre bruger det samme, kan du gøre dit navn lidt mere konkret, så det derved bliver nemmere at finde frem til dig. Fx Murer Andersen Holstebro i stedet for bare Murer Andersen.

Du skal også vælge en kategori, som beskriver din virksomhed på bedste vis. Shopping og detailhandel, Mad og drikke, Engros og lagervirksomhed osv. Mulighederne er rigtig mange.

Herefter er det tid til at vælge et passende profilbillede. Vigtigheden af et godt profilbillede kan ikke undervurderes. Har din virksomhed et logo, er det oplagt at anvende som profilbillede. Ellers skal du finde noget andet, som repræsenterer din virksomhed på optimal vis.

Du skal også tilføje et coverbillede, som er et større billede, der ses øverst på din side. Her har du en del mere plads at gøre godt med end på dit profilbillede. Bog&idé anvender på deres Facebook-side et coverbillede med slogan over en masse bøger. Bog&idé mere inden i, lyder det. Hvis din virksomhed ikke allerede præsenterer sig med et slogan, er det på tide at finde på et passende af slagsen.

Opret et nemt brugernavn

Når du har tilføjet et coverbillede, bliver din side offentlig. Det betyder, at du nu kan invitere folk til at synes godt om den. Det skal du dog ikke gøre endnu, for du er langt fra færdig med at oprette den. Der er stadig et hav af muligheder for at få den til at fremstå endnu bedre.

Facebook hjælper dig igen på vej. Prøv at klikke ind på se alle tips om side, for at blive klogere på nogle af de mange funktioner.

En af de første, du bør kigge på, er at oprette et brugernavn til din side, som er nemt at huske. På den måde, kan man søge direkte efter din side, som man søger på enhver anden internetside. Facebook.com/andersenvvshobro kan fx være en mulighed. Brugernavnet på din web-adresse bør så vidt muligt stemme overens med navnet på din side.

Du skal også tilføje din virksomheds adresse og øvrige kontaktoplysninger. Vælg, hvordan du foretrækker at blive kontaktet. Hos Bog&idé fremgår muligheden for at kontakte via Messenger – Facebooks beskedværktøj. Længere nede ad siden er både telefonnummer og web-adresse også anført.

Det anbefales også at oprette en Gruppe for din side, som vil fungere uafhængigt af siden. Her kan din målgruppe få kontakt med hinanden og debattere, dele begivenheder, erfaringer, tips, billeder osv. I det hele taget er en gruppe god til at opnå interaktion med følgere af din side.

Fortæl kort og præcist om din virksomhed

I sektionen Om fortæller du kort, præcist og fængende om din virksomhed.

Du kan fortælle, hvornår virksomheden er grundlagt, hvad jeres mission er, informationer om produkter mm.

Giv i det hele taget et resumé om virksomheden i korte vendinger. Benyt gerne positive kundeudtalelser som blikfang, når du beskriver jeres aktiviteter.

Gør også opmærksom på jeres kundesupports åbningstider.

Du kan i denne sektion også linke til andre web-adresser, som din virksomhed måtte være tilknyttet. Det kan være Instagram, Youtube, Twitter osv.

Mange virksomheder gør også opmærksomme på en række regler for kommunikation på deres side. Det er som regel, at fx spam og upassende sprog ikke tolereres – så er man ligesom advaret.

Så er det på tide at dele indhold

Med de grundlæggende ting på plads, kan du gå i gang med alt det sjove.

Det er nu tid til at komme ud til en masse potentielle kunder. En Facebook-side kan bruges til at slå alle tænkelige opslag op.

Lad os tage et kig på en vvs-virksomhed – Linco VVS.

Scroller man ned ad deres side, er noget af det første, der springer i øjnene en række positive kundeudtalelser, hvor kunder utvetydigt anbefaler firmaet til andre. Man har ligefrem let ved at give sin mening til kende – Vil du anbefale Linco VVS? Ja eller nej?

Længere nede følger egentlige opslag fra virksomheden. Man får en række flotte billeder af et afsluttet badeværelsesprojekt. Teksten er kort og informativ – Vi har netop afsluttet et badeværelse i Rødovre, projektet tog 10 arbejdsdage 😊

Tænk over, hvordan din virksomhed kan præsenteres vha. billeder og billedtekst. Ofte anvender man spørgsmål i sine tekster, så det leder frem mod interaktion fra brugere, der kan kommentere dine opslag.

Man kunne i ovenstående tekst fx have tilføjet: Drømmer du også om et nyt badeværelse? Eller: Hvordan ser dit drømmebadeværelse ud?

Herefter kan følgere af din side give deres besyv med. Det bedst tænkelige scenarie er, at dit opslag fører til en masse debat og delinger. På den måde får din virksomhed masser af opmærksomhed. Og hvem ved – måske er den næste bestilling på et nyt badeværelse lige om hjørnet pga. dit opslag.

Og det bedste ved det hele er, at det er gratis at anvende en Facebook-side til eksponering af din virksomhed.

Du kan dog også købe betalte opslag og derved få endnu mere opmærksomhed. Du vil på denne måde dukke op i feeden for brugere, der tidligere har kigget på ting med relation til din virksomhed. Mod betaling får du selvfølgelig mulighed for endnu større synlighed.

Opslaget om det nye badeværelse har opnået delinger – dvs. at brugere har gjort andre opmærksomme på opslaget. Der er også kommet diverse like-tilkendegivelser – både den traditionelle thumbs-up og en imponeret smiley med åben mund.

Der er dog ingen direkte kommentarer til opslaget. Det kunne muligvis have været opnået ved at opfordre til det – fx ved at stille et spørgsmål i billedteksten.

På et andet opslag omhandlende et nyopført badeværelse, har kunden i en kommentar tilkendegivet sin store tilfredshed. Det er noget af den bedste eksponering en virksomhed kan få – tilfredse kunder til offentlig fremvisning.

Konkurrencer er et hit

Folk er vilde med at vinde præmier, så konkurrencer er en sikker måde at få opmærksomhed på.

Linco VVS var opfindsomme, da de var på udkig efter en ny medarbejder. Man lagde det simpelthen ud til sine følgere på Facebook at stå for søgningen. Præmien for at finde den nye medarbejder var et weekendophold i Lalandia.

Missionen lykkedes – en ny medarbejder blev ansat og en glad Facebook-følger fik et lækkert weekendophold som tak for hjælpen. Det kan man da kalde interaktion med sine kunder, som både går den ene og anden vej.

Du kan bruge konkurrencer på mange opfindsomme måder – kun fantasien sætter grænser. Der er dog visse regler at følge – dermed ikke sagt, at de alle bliver overholdt i mange af de Facebook-konkurrencer, man støder på.

Læs regelsættet her.

Videoer giver et levende indblik

Du kan faktisk fastgøre en præsentationsvideo i stedet for et cover-billede. På den måde får dine følgere et levende indblik i din virksomhed. Videoen kan skiftes ud med jævne mellemrum og fx præsentere aktuelle tilbud.

Videoer kan benyttes til at give et indblik i både stort og småt, som har med din virksomhed at gøre. Det kan både være simple hjemmeproduktioner eller professionelt redigerede videoer.

Tænk over, hvordan du vil præsentere din virksomhed med levende billeder.

Videoer kan give et indblik i, hvem medarbejderne i virksomheden er. Dine videoer behøver ikke alle have med konkrete tilbud at gøre. De kan bare have til formål at sætte et sympatisk eller humoristisk ansigt på din virksomhed fx.

Folk er langt mere tilbøjelige til at handle med virksomheder de synes, de kan relatere til på flere områder.

Lad folk læse anmeldelser af din virksomhed

Du kan oprette et menupunkt ved navn Anmeldelser. Her lægger du folks udtalelser op. Du kan gøre det nemt at anmelde din virksomhed. En funktion tillader folk at give fra én til fem stjerner.

Det er også muligt at koble Trustpilot til din Facebook-side. På den måde kan du give potentielle kunder et endnu større indblik i tidligere og nuværende kunders forhåbentlig positive tilbagemeldinger.

Der er endnu flere funktioner at tilknytte din virksomheds Facebook-side. Tag en tur rundt på allerede eksisterende sider for andre virksomheder og overvej, hvad der kunne være givende at tilknytte din egen side.

Det er aldrig forbudt at lade sig inspirere.

Konklusion af Facebook for virksomheder

Det er med stor sandsynlighed en rigtig god idé at oprette en Facebook-side for din virksomhed – ligegyldigt hvad du tilbyder.

Du kan give din virksomhed et ansigt udadtil efter eget valg.

Responstiden er meget kort via en Facebook-side. Fra du poster et opslag, til potentielle kunder ser det, behøver der ikke gå mere end få sekunder.

På Facebook kan du nå ud til – og interagere direkte – med størstedelen af den danske befolkning. Du kan også øge trafikken på din hjemmeside ved at henvise til den i interessante og relevante opslag på din Facebook-side.

Igennem Facebook kan du chatte direkte med dine kunder og derved gøre afstanden meget kortere. Faktisk kan du vælge at gøre Facebook til din primære base for kundekontakt.

Det betaler sig at give sig tid til at bygge et netværk af følgere op på Facebook. Man kan gøre andre opmærksom på spændende tilbud og kampagner. På den måde kan kendskabet til din virksomhed sprede sig som ringe i vandet, hvis du præsenterer den på den rigtige måde.

Et af de bedste råd, man kan give, er at lade sig inspirere af sider for andre virksomheder, som er beslægtede med din egen. Kig på hvad der fungerer andre steder og prøv at tilpasse det din egen side.

Du skal selvfølgelig heller ikke holde dig tilbage, hvis du er typen, der får originale og nyskabende idéer til brugen af din Facebook-side.

65 millioner virksomheder på verdensplan bruger Facebook-sider til eksponering, så du vil langtfra være den første, der ser idéen i at oprette én.

Hvis du har brug for hjælp til Facebook for virksomheder, så tøv ikke; kontakt Komplet Marketing allerede i dag!