Mange danskere har oprettet en profil på det sociale medie LinkedIn. Vi undersøger her, om der er nogen idé i at promovere sin virksomhed igennem LinkedIn.

LinkedIn er et af de største sociale medier i Danmark

LinkedIn er et erhvervsorienteret socialt medie, som længe var det næststørste sociale medie i Danmark – kun overgået af Facebook. I de seneste år har man dog måttet se sig overhalet af de mere ”poppede” medier Snapchat og Instagram, hvor fokus ligger på at dele video- og billedmateriale.

Folk opretter gerne en profil på LinkedIn, når de er jobsøgende eller har gavn af kommunikation på platformen i erhvervsøjemed. Det er dog ikke et medie, hvor man kobler af med opslag om alt mellem himmel og jord, som på fx Facebook og Instagram.

Som virksomhedsejer kan du skaffe dig kunder igennem LinkedIn. Du kan også opbygge et godt omdømme ved at lade din profil være omdrejningspunkt for udtalelser fra og kommunikation med samarbejdspartnere.

På LinkedIn deler du som privatperson din jobtitel og nuværende arbejdsplads. Det er ligesom at lægge et cv ud til mulige kommende arbejdsgivere. LinkedIn er en slags database for profiler med cv’er, som løbende bliver opdateret.

Du kan foretage søgninger efter jobopslag, og virksomheder kan den anden vej rundt søge efter arbejdskraft. Til forskel fra fx Jobindex kan virksomheder dog på LinkedIn præsentere sig selv på en langt mere levende måde i kraft af opdateringer og posts – nøjagtig ligesom på Facebook.

Til et professionelt netværk er LinkedIn ikke til at komme udenom. I mange brancher forventes det, at man er aktiv bruger af LinkedIn.

Opret en virksomhedsprofil på LinkedIn

Det er ganske simpelt at oprette en virksomhedsprofil på LinkedIn. Det foregår ligesom at oprette en profil på andre sociale medier.

Dit profilnavn skal naturligvis være din virksomheds navn. Specificér, hvis der er andre profiler, der bærer samme navn – evt. med et bynavn, så du bliver nem at finde. Glarmester Andersen Skive, hvis der findes andre profiler ved navn Glarmester Andersen.

Udover din virksomheds navn skal overskriften på din profil også indeholde betegnelser, som beskriver din virksomhed. Find ud af hvordan man søger efter en virksomhed som din og anvend de samme søgeord. Tænk over, om der efter din virksomheds navn skal stå et slogan eller enkelte stillingsbetegnelser.

Faglige kompetencer og fagområder, kan fx være underholdning, performance, foredragsholder og teambuilding.

Altså – hvis man foretager en LinkedIn-søgning efter fagfolk indenfor dit område, skal din profil gerne dukke op. Det sikrer du ved at anvende de rette beskrivende ord, når du designer din profil.

Du kan også skrive en form for slogan efter dit firmanavn, som inkluderer et af de vigtige søgeord. Fx Magnus Valentin – foredragsholder – underholdning i verdensklasse.

Under dit profilnavn skal du tilføje en tekst, som beskriver din virksomhed kort og præcist, samt hvor den har hjemme.

Overvej, om du skal skrive en del af din profiltekst på engelsk også. Eller om den udelukkende skal skrives på engelsk eller dansk. Det kommer selvfølgelig helt an på din målgruppe.

Tilføj et billede

Nu skal du føje to billeder til din profil. Som dit profilbillede er det oplagt at bruge din virksomheds logo. Bag ved profilbilledet kan du uploade et coverbillede, som er noget større i formatet. Overvej, hvordan du kan præsentere din virksomhed bedst muligt vha. kun to billeder.

I sektionen ”Om”, som kommer til at fremgå i venstre side af din profil, beskriver du din virksomhed vha. en kort beskrivende tekst, hvor du kommer ind på de vigtigste områder – også via underoverskrifter:

  • Branche – fx sundhed, velvære & fitness
  • Størrelse – fx 10 medarbejdere
  • Hovedkvarter – fx Silkeborg
  • Type – fx privat
  • Grundlagt – fx 2015
  • Websted – fx www.glarmesterandersen.org

Ved at besøge din profil på LinkedIn skal man på kort tid, kunne få svar på de vigtigste spørgsmål vedrørende din virksomhed.

Forestil dig, at man som privatperson er interesseret i at afsøge sine jobmuligheder indenfor et bestemt område. Din virksomhed skal præsentere sig på bedst mulig vis for at kunne tiltrække de mest attraktive medarbejdere.

Der er al mulig god grund til at præsentere sig professionelt på LinkedIn og det tager ikke lang tid at designe sin profil, så den fremstår pæn og informativ.

Der er mange måder at opbygge en LinkedIn-profil på. Disse eksempler er vejledende. Tag et kig rundt på andres profiler for at vælge, hvad du vil lade dig inspirere af.

Opret jobannoncer på LinkedIn

Du kan benytte LinkedIn til at søge efter nye medarbejdere som på andre jobportaler. Forskellen er her, at man også har informationer og eventuelle nylige opslag om din virksomhed ved hånden på samme tid, hvis du er jobsøgende.

Det kan altså blive en noget mere levende proces at søge efter arbejde på LinkedIn – man behøver ikke klikke sig videre ind på firmaets hjemmeside, for at finde yderligere info. Det hele ligger samlet – et nemt og hurtigt overblik.

Samtidig kan man også se andre profiler med relation til den medarbejdersøgende virksomhed. Det kan måske endda være, at der er folk i ens eget netværk, der enten følger virksomheden, har arbejdet der tidligere eller er nuværende medarbejdere. LinkedIn står hermed for at ”linke” jobsøgere sammen med en virksomhed på flere måder.

29% af danskerne benytter LinkedIn til jobsøgning. Det tal overgås af søgninger på jobsites på internettet – fx Jobindex og folk, der bruger deres faglige eller personlige netværk.

Kan LinkedIn bruges til promovering?

LinkedIn er et socialt medie med et professionelt fokus, hvor virksomheder kan beskrive sig selv og søge efter nye medarbejdere og kontakter.

Private brugere vil være tilbøjelige til at kigge virksomhedssider igennem for nærmere info. Brugeranmeldelser er i denne forbindelse meget vigtige for at give et positivt indtryk.

Du kan oprette et afsnit ved navn ”Anbefalinger” for at give tidligere og nuværende kunder mulighed for at anmelde din virksomhed ved at skrive en tekst.

Du kan bygge din profil op, så du giver det billede af din virksomhed, som du ønsker.

Lav enkelte vigtige opslag, som leder folk ind på, hvad for en arbejdsplads, man har med at gøre. LinkedIn bruges til simpel og hurtig promovering og er ellers et redskab til at knytte firmaer, kunder og samarbejdspartnere sammen professionelt.

Svaret på spørgsmålet i overskrifter er derfor et ja. LinkedIn kan i høj grad bruges til promovering og til at skaffe omdømme, kunder og klienter.

Flere gode råd

Først og fremmest er der ingen grund til ikke at oprette en profil som virksomhed. Der er trods alt stadig mange aktive eller passive brugere af LinkedIn, så man går glip af potentiel eksponering, hvis ikke man er til stede.

Dine muligheder for succes i forbindelse med LinkedIn afhænger af, hvordan du bruger dine muligheder for interaktion med dine følgere. For at få følgere i første omgang skal din profil fremstå professionel, interessant og vedkommende.

Man behøver ikke bruge oceaner af tid på at vedligeholde og opdatere sin profil, som hvis det var en Facebook- eller Instagram-profil.

Tag dig tid til at designe din profil, så den fremstår tjekket og søg derfor efter relevante kontakter at kæde din profil sammen med. Det er altid en god idé at tage et kig på relaterede virksomheders profiler og søge inspiration der.

Sørg for at det er nemt at få viden om din virksomheds kerneområder. Du kan fx præsentere produkter i opslag eller i din profiltekst. Husk at linke til virksomhedens hjemmeside og andre steder med relevans.

Få dine ansatte med indover

Sørg også for at dine evt. ansatte følger virksomhedssiden. Det er en glimrende mulighed for at vise sine dygtige medarbejdere frem på LinkedIn. Kort sagt – jo flere følgere og dermed interaktion, des mere vil din virksomhedsprofil fremstå levende og spændende for andre brugere af LinkedIn.

Når dine ansatte så følger virksomhedens LinkedIn-side, er det også en rigtig god idé, hvis deres profiler ligeledes fremstår professionelle. Det kan I gøre til et punkt på et medarbejdermøde – Hvordan designer jeg min LinkedIn-profil, så den støtter bedst muligt op om firmaet?

At få virksomhedens ansatte med på vognen er endnu et effektivt redskab til at sprede budskabet. Lad endelig dine medarbejdere dele nyheder om virksomheden også. Det signalerer troværdighed udadtil, at det ikke kun er fra virksomhedens egen profil, der bliver delt opslag.

En jobannonce når ud til mange flere, hvis medarbejderne også deler den med deres følgere, som måske deler den videre osv.

Et kig på LinkedIn-profiler med succes

Lad os tage et kig på et par brugere af LinkedIn, som har stor succes med at anvende platformen.

Andro Vrlic Advokatfirma har 500+ forbindelser, hvilket vil sige, at der er rig mulighed for at nå ud til mange potentielle klienter via opslag. Helt præcist 1217 følgere i skrivende stund.

Profilen præsenteres med professionelle billeder i sort/hvid. Et profilbillede med ansigtet på den pågældende advokat og et baggrundsbillede, som kunne forestille advokaten på vej på arbejde i retten.

Teksten på profilen forklarer kort og præcist, hvilke områder firmaet er specialiseret indenfor.

Man får altså hurtigt et overblik over virksomhedens kerneområder og får sat ansigt på ejeren.

Scroller man længere ned ad siden, har man valgt at gøre brug af at præsentere sine erfaringer frem til i dag. Det fremgår, at Andro Vrlic har været ansat i andre advokatfirmaer, før han har stiftet sit eget.

Uddannelsesinstitution og år for dimission er også angivet.

Under afsnittet Kompetencer og anerkendelser, kan følgere aktivt gå ind og anerkende de præsenterede kompetencer. Det giver yderligere troværdighed, når du vil give potentielle kunder og klienter et positivt indblik i din virksomhed, hvis dine kernekompetencer er blevet anerkendt af flere følgere og tidligere kunder.

Herudover vises Nordania Leasing under Interesser. Du kan naturligvis udbygge denne sektion med alle de interesseområder, du ønsker at præsentere på din virksomhedsprofil.

Der udgår jævnligt aktivitet i form af indlæg med relation til virksomhedens arbejde. Der er god respons – både i form af likes og kommentarer. Der promoveres podcasts og kurser via opslag. Der fortælles også om virksomhedens aktiviteter og søges konkrete råd fra netværket på LinkedIn.

Alt i alt en profil, som når bredt ud og bliver anvendt flittigt til at skaffe klienter og omdømme.

Tryllekunstner på LinkedIn

Tryllekunstner Sunny Cagara præsenterer sig selv med en profil på LinkedIn med masser af liv i – hele 1947 følgere, da dette skrives. Med både et profilbillede og baggrundsbillede med masser af magi i, er man ikke i tvivl om hvem og hvad, man har med at gøre.

Sunny Cagara får hurtigt ridset sine kernekompetencer op i form af kategorier under profilnavnet og i en informativ profiltekst. Hvis man er ude efter et trylleshow, får man hurtigt et indblik i, hvad denne kunstner kan tilbyde. Profilen præsenterer desuden en lang række links, hvor man kan gøre sig endnu klogere. Fx links til hjemmeside, Facebook-profil og YouTube.

Sunny Cagara gør en masse ud at promovere sine shows via opslag og der er masser af respons på dem. Det er heller ikke usædvanligt at publikummer til shows eller foredrag går ind og poster tilfredse kommentarer eller ligefrem laver opslag selv.

Der gøres brug af både levende billeder og fotos med tilhørende tekst.

Sunny Cagara har givetvis stor succes med at anvende LinkedIn til promovering, da han kombinerer underholdning med foredrag – fx på virksomheder. Der er derfor en stor base for interaktion via LinkedIn.

Få opmærksomhed vha. din profil på LinkedIn

Trin 1 er naturligvis at få designet en profil, hvor der er styr på både stort og småt. Brug tid på at få skrevet tekst, taget billeder og optimeret med de rette søgeord, så folk kan finde frem til dig.

LinkedIn kommer løbende med gode forslag til, hvordan du kan gøre din profil endnu bedre. Vær ikke bange for at tage imod disse råd.

Herefter går du i gang med at interagere med andre brugere af LinkedIn. Når du kigger på andres profiler, dukker der relaterede forslag op ude til højre. Du kan hurtigt finde frem til mange eksempler at følge, som er i samme kategori som din egen virksomhed.

Herefter kan du med fordel respondere på disse profilers opslag. Det er en måde at give sig til kende på, når man kommenterer andres indlæg.

Du skal også selv have lavet dine første opslag fra din profil. Sørg for at du i din tekst bruger ord, som er relevante både for din virksomhed og for dit indlæg. Det vil gøre det nemmere for andre brugere at finde frem til dig.

Hvis du følger formlen med både at dele spændende indhold og kommentere andres opslag, vil du med tiden få opbygget en god base på LinkedIn. Dit antal af følgere vil vokse og der vil løbende komme mere respons på dine opslag – som forhåbentlig vil føre til kunder, klienter og samarbejdspartnere.

Vær ikke bange for at følge og kontakte brugere af LinkedIn uden direkte relation til din virksomhed. Det kan fx være gamle kolleger, venner og bekendte, som du pludselig støder på i form af en LinkedIn-profil.

Jo større netværk du formår at opbygge, des mere succes vil du få ved at anvende en LinkedIn-profil for din virksomhed.