Hvis du overvejer at anvende Snapchat som en måde at promovere din virksomhed på, er der en række ting, der er gode at vide, før du opretter en profil. Her får du brugbar viden samt guidelines til, hvordan du kan gøre.

Snapchat – her deler de unge billeder og video

Det er primært de unge, der er meget aktive på Snapchat. Er man over 30, er det ikke særlig sandsynligt, at man bruger meget tid på dette sociale medie. Er man derimod teenager eller i 20’erne, finder man mange endda meget aktive Snapchat-brugere.

På Snapchat deler man billeder og korte videoklip, når man vil og hvor man vil. Billederne bliver ikke liggende på ens profil – som på Facebook eller Instagram – de forsvinder derimod, når andre brugere har set dem. Det er derfor ikke muligt at opbygge en newsfeed og få kommentarer og likes, som på andre sociale medier.

Du kan dele dine billeder og videoer enten som en story eller ved at sende direkte til dine kontakter. Forskellen er, at i ”stories”vil alle have mulighed for at se, hvad du deler. Hvis du sender til dine kontakter, er det kun dem, som din ”snap”er synlig for.

Er din virksomheds målgruppe på Snapchat?

Det er primært de unge, som bruger Snapchat. Er det i den forbindelse overhovedet et relevant medie for din virksomhed?

Tænk over, hvem din målgruppe er. Vil du have fat i de unge, kan der være masser af fordele ved at være aktiv på Snapchat. Du skal være tilstede, hvor dine kunder er – det er altid en god huskeregel.

På dette sociale medie skal det gå hurtigt med at fange folks opmærksomhed. Dine billeder er kun synlige i kort tid for modtageren – og det er gjort svært at tage et screenshot af opslagene. Du skal derfor udtænke måder at komme i kontakt med potentielle følgere og kunder, som fanger opmærksomheden fra første sekund.

Hvis de unge slet ikke er blandt dine nuværende kunder og heller ikke ser ud til at blive det i fremtiden, bør du nok ikke bruge yderligere tid på Snapchat. Læg dine æg i en anden kurv og ret dit fokus derhen i stedet.

Tænk mere på synlighed i stedet for direkte salg

Snapchat er ikke en tilbudsavis. Brugere af Snapchat er der, fordi det er sjovt – ikke for at handle eller se tilbudsannoncer. Instagram fx er langt mere anvendelig til at dele materiale, som ligner egentlige annoncer. Man har mere tid til rådighed og kan læse andre brugeres kommentarer.

Hvis du sender en snap, skal du derimod underholde fra første klik. Du skal give et indblik i din virksomhed, som får folk til at følge dig og evt. dele din profil med andre. Det er ikke så let at finde frem til andre profiler, som det er på Instagram eller Facebook. Man skal kende profilnavnet for at blive følger.

Du kan derfor med fordel oprette dig med et navn, som gør dig nem at finde. Jo enklere, des bedre.

Snapchat-brugere vil underholdes

Du kan bruge en Snapchat-profil til at give et hurtigt og levende indblik i din virksomhed. Da du ikke skal tænke i direkte salg, kan du skabe synlighed via sjove ”snaps.”

Tag udgangspunkt i at brugerne som oftest er unge. Du skal derfor have fingeren på pulsen mht. hvad de unge finder interessant netop nu. En måde, man altid skaber positiv opmærksomhed, er ved at få modtageren til at grine. Er et klik på et snap fra dig lig med et smil på læberne, vil du have lettere ved at få flere kliks i fremtiden – så enkelt er det.

En anden måde at fange folks opmærksomhed på, er ved at udlove konkurrencer. Det kan være, du har et nyt produkt, du gerne vil sætte fokus på. Find på en måde, at præmiere følgere på Snapchat, som fx står for at skaffe dig endnu flere følgere.

Ellers er det oplagt at give mulighed for at komme helt tæt på din virksomhed via Snapchat. Det kan være, du poster sjove situationer fra arbejdspladsen – noget som får folk til at føle et tilhørsforhold med din virksomhed.

Dine opslag skal få brugere til at få lyst til at identificere sig med dit firma. Det kan du naturligvis gøre på flere måder. Den vigtigste huskeregel i denne forbindelse er at præsentere dig, så modtageren ikke føler der er afstand imellem jer. Tag derfor ved lære af de nyeste trends på Snapchat. Mediet fornyer sig hele tiden. Der dukker jævnligt sjove filtre op, som vil gøre dine snaps endnu mere vedkommende for modtageren.

Igen – det går hurtigt på Snapchat. De unge vil have underholdning med det samme. Der er ikke tid til at give et længere og dybt indblik i din virksomhed. Præsentér i stedet brudstykker, som fanger modtageren med det samme.

Influencers giver dig med garanti masser af opmærksomhed

En influencer er en person med mange følgere på et socialt medie. Når en influencer deler et opslag, bliver det derfor set af rigtig mange mennesker med det samme.

Det er blevet mere og mere almindeligt at anvende influencers til reklamer og omtale. Kan du få en influencer til at præsentere et produkt i en snap og direkte anbefale det, vil du danne grobund for salg blandt dennes følgere. En influencer kan i sagens natur sagtens være en kendt person. Mange bloggere, der ikke mangler følgere, tjener penge ved at reklamere for produkter og derved gøre brug af deres rolle som influencers.

Har du mange følgere på Snapchat, som tager dine ord for gode varer og måske ligefrem ser op til dig, vil du have mulighed for at lave forretning ved at tage imod tilbud om at reklamere for virksomheder.

Spørgsmålet er jo så, om der er nogen idé i at tage kontakt til mulige influencers med henblik på et samarbejde. Det kræver, at den valgte person kan relateres til det produkt eller den service, din virksomhed tilbyder. Og igen – det skal være noget, som er relevant for det unge publikum.

Influencers kan sprede budskabet om alt fra hårprodukter til løbesko. Der er virkelig ingen grænser.

Sender din influencer et snap fra en løbetur i din virksomheds sportstøj, vil modtageren helt konkret have et forslag til, hvad der skal investeres i næste gang, det er tid. Ovenikøbet et forslag fra en person, som man på en eller anden måde er interesseret i.

Det er reklame, der virkelig batter noget, hvis du forstår at ramme plet med kombinationen af den valgte influencer og din virksomhed.

Få dine potentielle kunder helt tæt på

Mange brugere benytter Snapchat til at holde venner og familie opdateret på, hvad man går og laver. Det kan resultere i snaps om alt mellem himmel og jord. Man bruger gerne billedtekst og filtre for at gøre billeder og video endnu mere spændende.

Det er derfor et rigtig godt tip at sætte tid af til at lære mediet rigtig godt at kende, før man begynder med en eventuel virksomhedspromovering.

Tænk over, at du ved at sende snaps ud om din virksomhed, inviterer potentielle kunder helt tæt på. Man skal gerne sidde tilbage med en følelse af nærvær, efter at have klikket på et snap fra dig.

Det er meget lettere at få kunder, når din virksomhed gør et sympatisk og underholdende indtryk på folk.

Tøv ikke med at spørge dine følgere til råds om stort og småt. På de sociale medier elsker folk at interagere – ja, det er jo netop hele meningen med at være til stede. Man deler ud af sit eget liv og ser med over skulderen hos andre. At involvere dine følgere i din virksomhed er et rigtig smart træk.

Det kan ske, at andre brugere tager direkte kontakt til dig igennem Snapchat. Tag dig i disse tilfælde god tid til at kommunikere uformelt og venligt med dine potentielle kunder og følgere.

Det betaler sig på både den lange og korte bane, at give din virksomhed et humoristisk og levende ansigt udadtil, når du benytter sociale medier til promovering.

Vejen til succes på Snapchat

Hvis du kommer frem til, at der meget vel kan være en idé i at anvende Snapchat til promovering, er det bare at tage tyren ved hornene.

Du bliver ikke ”mester-snapper” på én dag. Alt kræver forberedelse og tilpasning. Opret evt. en øve-profil, før du går i krig med din virksomhedsprofil. På den måde kan du springe mange fejltagelser med din virksomhed som afsender over, hvis ikke du er helt fortrolig med mediet.

Ellers er det bare at tage ved lære af lignende virksomheder, som også er aktive på sociale medier. Hvad kan du bruge i din egen promovering og hvad passer ikke ind? Prøv dig frem – det, der giver dig følgere og positiv respons, er det, der virker.

Du skal føle dig på hjemmebane med de unge som modtagere af snaps og medspillere – ellers får du ikke gevinst ved at være aktiv på Snapchat.

Snapchat kan måske ligefrem være et medie, som ingen andre lignende virksomheder anvender. På den måde kan du få et forspring. Det betaler sig ofte at være den første med en god og innovativ idé.

 

Sæt i gang!