Næsten alle danskere har én eller flere profiler på sociale medier. Det kan du med stor fordel tænke ind, når du skal promovere din virksomhed. Med en virksomhedsprofil får du mulighed for at gøre dig synlig på fx Facebook og Instagram, hvor der garanteret er masser af potentielle kunder.

Opret en profil for din virksomhed på de sociale medier

Du skal være til stede, hvor dine kunder er. Det er huskeregel nummer 1, hvis du overvejer at promovere dig på sociale medier. Der er rigtig meget mening i at være synlig på Facebook, hvor størstedelen af dine kunder med garanti er aktive brugere.

Du kan interagere med dine allerede eksisterende kunder og udvide din kundekreds, hvis du forstår at dele interessant indhold.

Der er mange måder at anvende de sociale medier på som virksomhed. Du kan naturligvis tænke i direkte salg ved at præsentere produkter og services. Det er også meget anvendt med synliggørelse i form af et indblik i, hvordan virksomheden fungerer.

Overvej, hvordan du præsenterer dig på bedste vis, hvis du vil lege med på de sociale medier. Du kan tænke humor, konkurrencer, videoer, afstemninger, tilbud, billeder, kundeudtalelser og meget mere ind, når du skal have fat i brugerne derude.

Et godt tip er, at dine opslag skal virke fængende med det samme. Brugerne vil underholdes, når de er aktive på sociale medier. Man har sjældent lang tid til at gøre sig interessant, når man deler indhold. Enten er dit indhold spændende med det samme, eller også går man hurtigt videre til noget andet. Sådan er gamet – det er bare med at omfavne det og tænke det ind til din egen fordel.

Alle tal, der præsenteres her i artiklen, er taget fra denne oversigt!

Virksomheder på Facebook

Facebook for virksomheder - Hvordan kan du som virksomhed bruge Facebook, og hvorfor er det så vigtigt?

Facebook er stadig giganten blandt de sociale medier. Afhængigt af, hvilken undersøgelse man kigger på, er mellem 67 og 80% af danskerne på Facebook og tallene omfatter alle aldersgrupper og køn. Det siger derfor sig selv, at du snyder dig for markedsføring, hvis ikke din virksomhed også er til stede.

Det er gratis at oprette en side for din virksomhed på Facebook. Helt uden omkostninger kan du promovere dig på mange spændende måder. Det er let for andre brugere at like, dele og kommentere dine opslag – lige meget, om det drejer sig om billeder, videoer, tekster osv.

Du har en bred vifte af muligheder lige foran dig, når først du har designet din profil, så den tager sig flot ud. Det er alfa og omega at præsentere sig med professionelt udseende billeder. Faktisk er det rigtig sjovt at peppe sin profil op med nogle af de mange features, Facebook stiller til rådighed.

Du kan oprette afstemninger, konkurrencer, en sektion med kundeudtalelser og anmeldelser af produkter osv.

Tag ved lære af andre virksomheder, der allerede er aktive på Facebook – for der er nok af dem.

Læs meget mere om promovering af din virksomhed på Facebook.

Bliv en haj til Instagram

Instagram for virksomheder - Bliv klogere på, om jeres virksomhed bør benytte Instagram i jeres markedsføring.

Et andet meget anvendt socialt medie er Instagram. Her fokuseres der på billeder og videoer. Det er derfor noget mere simpelt at lære Instagram at kende, end Facebook, da du ikke har helt så bred en vifte af anvendelsesmuligheder.

57% af danske kvinder anvender Instagram dagligt, mens tallet for mændene er 38%. Kvinderne er altså i klart flertal og det er naturligvis værd at tage med i sine overvejelser. Der er altså meget mening i at anvende Instagram, hvis du kan præsentere billede- og videomateriale, som særligt appellerer til kvinder.

Omvendt skal mændenes lavere tal heller ikke skræmme dig væk, hvis din virksomhed søger at ramme bredere end kun det ene køn.

Du skal ligesom på Facebook fange brugernes opmærksomhed med det samme. Flotte og spændende billeder fører til likes, delinger og omtale. Det er også muligt at dele korte videoer, som på den ene eller anden måde promoverer din virksomhed eller enkelte produkter og services.

Du kan også sende live-video, hvis du ønsker at give et helt opdateret indblik for dine følgere.

Læs meget mere om Instagram for virksomheder her. 

Gør som de kendte – markedsfør dig på Twitter

Twitter for virksomheder - Læs mere her om hvorfor du som virksomhed bør være på Twitter!

Twitter har ikke helt fået fat i de danske brugere. Sammenlignet med USA, er det procentvis ret få dansker, der har oprettet og jævnligt gør brug af deres Twitter-profil.

Donald Trump får masser af opmærksomhed som følge af sine hyppige tweets– så hvorfor skulle din virksomhed ikke også kunne få det?

Afhængigt af undersøgelsen, er mellem 10 og 20% af danskerne aktive på Twitter. Det er altså et noget mindre kundegrundlag, du har med at gøre her end på fx Facebook og Instagram.

Det er da heller ikke specielt anvendt for danske virksomheder at promovere sig på Twitter. Omvendt kan man sige, at first moversofte har en fordel.

Man gør sig bemærket på Twitter ved at dele korte, fængende og interessante tekster. Det er også muligt at vedhæfte billeder.

60% af en virksomheds følgere på Twitter er mere tilbøjelige til at købe et produkt eller anbefale det til andre. Følgere er altså lig med potentielle kunder.

Du kan gøre dig klogere på Twitter for virksomheder her.

YouTube – opnå synlighed på verdens næststørste søgemaskine

YouTube for virksomheder

Efter Google er YouTube verdens næststørste søgemaskine. Der uploades dagligt timevis af videomateriale om alt mellem himmel og jord. Mange danskere foretager søgninger på YouTube næsten på lige fod med Google. Derfor har du et kæmpe grundlag for kundekontakt, hvis du deler spændende og hjælpsomt indhold på YouTube.

Godt nok er det mest de unge, der jævnligt er aktive på YouTube – men med omkring halvdelen af befolkningen som brugere, har du under alle omstændigheder gode muligheder for at komme ud til mange mennesker her.

Bloggere er meget populære at følge på YouTube. Det er meget anvendt at følge disse influencers, for at få gode råd om både stort og småt. Fx kan det dreje sig om anmeldelser af produkter.

Hvad med om du præsenterede din virksomheds produkter og services i en række video-blogs? Tænk over, at YouTube anvendes til at få nem og hurtig viden – så dine videoer skal først og fremmest være til hjælp.

Det er også muligt at købe betalt annoncering på YouTube, hvis du tænker mere i direkte salg. At være hjælpsom og serviceminded er dog noget af den bedste reklame, du kan få på YouTube – og det er helt og aldeles gratis eksponering.

Bliv kreativ og innovativ på YouTube – læs med her.

Få din virksomhed på LinkedIn

LinkedIn for virksomheder

Et af de bedst egnede sociale medier for virksomheder er LinkedIn. LinkedIn er bygget op, så du nemt kan interagere med dine kunder og andre virksomheder. Du kan opbygge et netværk til stor gavn for din virksomheds aktiviteter.

Det er muligt at søge efter nye medarbejdere, da LinkedIn i stor udstrækning anvendes som jobportal. Når folk søger efter nye jobs, kigger de i samme ombæring virksomhederne efter i sømmene. Derfor skal du sørge for at din LinkedIn-profil bliver designet, så den fremstår informativ og interessant.

LinkedIn har på den gode side af 2 millioner danske brugere, så der er absolut noget at komme efter her.

Til et professionelt netværk er LinkedIn ikke til at komme udenom. I mange brancher forventes det ligefrem, at man er aktiv bruger af LinkedIn.

Alle ansatte i din virksomhed kan få til opgave at oprette en profil på LinkedIn. På den måde kan du nå endnu bredere ud – hvis alle deler jeres opslag, øges synligheden betragteligt.

Kom i gang med at opbygge et netværk på LinkedIn allerede i dag.

Bliv synlig på Pinterest

På Pinterest drejer det sig, ligesom på Instagram, om at dele spændende billedmateriale. Du har dog ikke mulighed for at nå ud til nær så stor en andel af danskerne, da kun ca. 15% er aktive brugere.

Når du deler billeder på Pinterest, føres man videre til en valgt internetside ved at klikke på billedet. Du kan derfor tænke i direkte salg ved at pinnegode tilbud.

Måden man kommer endnu bredere ud på Pinterest er, når andre pinneresætter en tegnestift i et af dine opslag. Herefter præsenteres dit opslåede billede på vedkommendes profil og det bliver nu synligt for hans eller hendes følgere.

Det er mest kvinder, der har taget Pinterest til sig. Appellerer din virksomhed til kvinder i alle aldre, er det måske værd at overveje at oprette en profil for din virksomhed her.

En særlig bonus er, at opslag på Pinterest Google-indekseres. Det betyder, at de vil dukke op i relevante søgninger på Google ud fra de søgeord, du føjer til opslaget.

Igen – ligesom på andre sociale medier – handler det på Pinterest om at dele indhold, som hurtigt fanger interessen, når folk klikker sig rundt.

Læs mere om at oprette en virksomhedsprofil på Pinterest her.

Snapchat – snap løs med de unge

Hvis din virksomhed appellerer til det unge publikum, skal du være aktiv på Snapchat. Her har du mulighed for at være med på de nyeste trends. Det er i den forbindelse meget anvendt at koble sig op med en influencer, der sikrer at budskabet om din virksomhed kommer ud til en masse af hans eller hendes følgere.

Ca. 75% af de 15 til 25-årige er aktive på Snapchat. Du skal altså bruge tid på at lære mediet at kende, for at komme ind på de unges marked.

På Snapchat forsvinder dine opslag, når brugerne har set dem. Du kan derfor ikke opbygge en profil med masser af materiale, som på andre sociale medier. Her bliver du set og forsvinder igen. Det gælder om at gøre hurtigt indtryk.

Snapchat-brugere vil underholdes – og det i en hules fart. Hvis ikke dine snaps er underholdende og interessante efter blot få sekunder, er du ude. Kampen om brugerne på de sociale medier er knivskarp.

Vejen til succesfuld promovering af din virksomhed går gennem god og grundig forberedelse. Tag ved lære af andre virksomheder, der allerede er aktive. Gør som dem i starten og opbyg over tid din egen måde at agere på, når du vil opnå synlighed på de sociale medier.

Du kan læse meget mere om at være virksomhed på Snapchat her.