Du kan bruge Twitter som virksomhed til at kommunikere direkte med potentielle kunder. Twitter kan også bruges til at gøre opmærksom på fx tilbud via billeder og medfølgende tekst.

Hvilke virksomheder bruger Twitter?

Twitter er det 4. største sociale medie i Danmark. Alligevel er det langtfra alle virksomheder, der er aktive på platformen. Nogle af dem, der bruger Twitter, er Spies Rejser, som i øvrigt er et godt eksempel at følge:

  • Spies Rejser: Har 2661 følgere. Tweeter ofte om tips til rejser, virksomhedens fokus på bæredygtighed, servicemeddelelser og er med på aktuelle trends som fx #10yearschallenge. Profilen fremstår levende og der er ofte interaktion fra følgere i form af likes eller kommentarer. Spies bruger Twitter til synliggørelse og kommer ud til en hel del personer.

En anden stor virksomhed, der ofte gør brug af tweets er Arla:

  • Arla Danmark: Har 3770 følgere. Kommunikerer om #stopspildafmad og lignende tidstypisk bæredygtighed. Bruger Twitter til at give et positivt indblik i virksomheden. Der er dog ikke meget respons på trods af de mange følgere. Twitter bruges til at give et politisk statement.

Andre former for virksomheder er også aktive på Twitter med større eller mindre aktivitet:

  • Superbrugsen har tydeligt opgivet deres profil for flere år siden.
  • Irma var senest aktive i oktober ’18 med et tweet om bæredygtighed.
  • Skoringen er også indehaver af en død profil.
  • H&M, Vero Moda har mange følgere og er aktive, men bevæger sig også på et internationalt marked, hvor følgerne ikke kun er danske.
  • Søstrene Grene har 2000 følgere men ingen synlig aktivitet.
  • Arnold Busck har 700 følgere og følger også selv 320 brugere. Forsøger at opnå interaktion i sine tweets om bøger og – ja – bæredygtighed. Får dog ikke meget respons.

Og så er der selvfølgelig et væld af virksomheder, som ikke er at finde på Twitter.

Hvordan kan Twitter bruges af virksomheder?

Som det fjerdestørste sociale medie herhjemme har man mulighed for at nå rimeligt bredt ud ved at anvende Twitter. Det er dog ikke særligt anvendt blandt hverken store, mindre eller små danske virksomheder.

Man kan på den måde sige, at konkurrencen er til at overse, hvis man vælger at markedsføre sig på Twitter som virksomhed.

Man kan ligesom på Instagram købe betalt markedsføring, som vil give yderligere synlighed. Tweets vil blive fremhævet og ens profil vil dukke op blandt forslagene hos brugere af Twitter. Man betaler for antal clicks på tweets og for hvor mange, der vælger at følge din profil, når den dukker op blandt forslag.

Mange journalister er aktive og bruger Twitter til effektiv kommunikation, da man kun har et mindre antal tegn til rådighed. Man skal derfor være relativt kort og præcis, når man tweeter et budskab ud.

Twitter kan bruges til at give din virksomhed et ansigt udadtil på et medie, som ikke er overrendt af andre virksomheder.

Du kan interagere med andre brugere igennem dine tweets om fx tilbud, konkurrencer, nye produkter og kampagner.

Det er også en mulighed at benytte tidstypiske hashtags om fx – ja – bæredygtighed, for at ”komme med på det rigtige hold” og være med på beatet. #valentinsdag var fx også meget benyttet af tøjbutikker.

Når du skal designe din virksomheds Twitter-profil

Der findes ikke nogen funktion, hvor du kan vælge en decideret virksomhedsprofil. Du skal altså designe din profil ligesom alle andre brugere.

Folks første indtryk af din profil er utroligt vigtigt, så det gælder om at være top tjekket. Der er nogle vigtige trin i forhold til at præsentere din virksomhed på bedste vis:

  • Du vælger dit firmas navn som navnet på din twitter-profil. Hvis det er nødvendigt, kan du evt. tilføje et andet ord, så folk nemmere kan finde dig. Spies hedder fx Spies Rejser, da ordet spies jo kan betyde andet på engelsk.
  • Har dit firma et logo, bruger du det som profilbillede. Ellers brug et andet billede, som repræsenterer dit firma på bedste vis. Dit profilbillede dukker op, hver gang du tweeter – så vigtigheden af et godt profilbillede kan ikke undervurderes.
  • Du skal også have et fængende baggrundsbillede, som eventuelt kan skiftes ud løbende. Igen skal det underbygge, hvad dit firma står for. Spies Rejser har fx et lykkeligt par siddende under en palme på en paradis-strand som baggrundsbillede – man føler straks for at flyve sydpå og væk fra gråvejret.
  • Du har 160 tegn til at skrive en kort og præcis profiltekst – eller biografi om man vil. Det er her, du fremhæver hvad din virksomhed går ud på. Ingen må være i tvivl, efter at have læst denne tekst. Du har også mulighed for at linke til dit firmas hjemmeside eller andet med relevans.
  • Du har mulighed for at fastgøre et særligt vigtigt tweet til din profil. Dette tweet vises øverst i din feed og vil altså være det første, folk ser. Får du særligt meget respons på et tweet, kan det være en god idé at fastgøre dette, da det vil give indtryk af en profil med gang i.

Konklusion

Hvis man har noget spændende og relevant på hjerte, kan Twitter skabe opmærksomhed om din virksomhed. Man skal være aktiv jævnligt for at have mulighed for succes.

Tweeter man noget, som fanger brugere, kan man opnå retweets fra sine følgere – dvs. at dine opslag bliver set af endnu flere brugere.

Man linker selvfølgelig til sin hjemmeside på sin profil – og i sine tweets, når det har relevans.

Twitter er først og fremmest et godt redskab til at fremme en dialog. Der er masser af daglig aktivitet. Med den rette strategi og aktivitet kan en virksomhed opnå yderligere synlighed.

Din succes i forbindelse med at anvende Twitter som virksomhed, vil naturligvis også afhænge af din virksomhedstype og hvor godt den kan tilpasses Twitters generelle aktivitet.

Gode grunde til at anvende Twitter som virksomhed:

  • Mulighed for direkte kommunikation med kunder.
  • Gratis markedsføring.
  • Holde kunder opdateret om både stort og småt.
  • Mulighed for at bruge Twitter som hurtig kundesupport.
  • Tweets indexeres af Google og kan derfor bruges som SEO.
  • 60% af en virksomheds følgere er mere tilbøjelige til at købe et produkt eller anbefale det til andre. Følgere er altså lig med potentielle kunder.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med at bruge Twitter som virksomhed, så tøv ikke; kontakt Komplet Marketing allerede i dag!