Er der nogen idé i at anvende YouTube som et redskab til at promovere sin virksomhed? Det tager vi et kig på i det følgende.

YouTube er verdens næststørste søgemaskine

YouTube er verdens næststørste søgemaskine. Kun Google overgår YouTube i antallet af brugere. I stedet for at søge efter alle resultater mellem himmel og jord på Google, kan man vælge at gå efter udelukkende levende billeder på YouTube – og det er der som sagt rigtig mange, der gør på verdensplan.

Du skal som virksomhed befinde dig, hvor dine kunder befinder sig – det gør de næsten med garanti på YouTube.

Videoer kan gøre budskaber endnu mere effektfulde end skrift kan. Ja, du kan jo faktisk både gøre brug af lyd, tekst og billeder på samme tid. Alene det faktum gør, at YouTube absolut bør overvejes som en eksponeringsplatform for virksomheder.

Næste gang du vil gøre brug af Google til at søge efter resultater om både stort og småt, så prøv samtidig at anvende den samme søgning på YouTube. Hvis du ikke er vant til at anvende YouTube til dagligdags søgninger, vil du helt sikkert blive forbløffet over, hvor mange resultater, der kommer frem.

Alle typer af virksomheder anvender YouTube. Tag en rundtur nu og bliv klogere på, hvordan man kan anvende søgemaskinen til kreativ eksponering.

Der uploades masser af nye videoer dagligt på YouTube om alle tænkelige emner. Det er derfor helt givet, at din virksomhed også har potentielle kunder, som er brugere af YouTube.

Opret din egen kanal og begynd at markedsføre din virksomhed

Det er ganske simpelt at komme i gang med at anvende YouTube som virksomhed. Du skal oprette en brugerprofil ligesom alle andre, som ønsker at dele videomateriale gennem YouTube. Din YouTube-profil skal tilknyttes en Google-konto (Google ejer YouTube) måske er det en idé at oprette én, som kun bliver anvendt af din virksomhed.

Der er også andre fordele forbundet med at have sin egen kanal på YouTube. Søgemaskinen husker dine søgninger og sete videoer – herunder hvad du markerer, du synes godt om. Herefter vil det blive målrettet dine interesser, hvad der dukker op af foreslåede videoer.

Ser du fx flere videoer med relation til håndbold, vil der dukke lignende videoer op, som du måske også har interesse i at se. Handler din virksomhed med vintage-tøj, gælder det derfor om at dele noget spændende videomateriale om det emne. På den måde kan din video ende med at komme blandt de foreslåede videoer hos andre brugere.

Jo flere gange din video ses og ”likes” – des større er chancerne for at din video kommer blandt de foreslåede eksempler, når der ses relateret materiale.

Når du har oprettet en profil, kan du prøve at søge lidt rundt på videoer med relation til din virksomhedsområde. Læg mærke til at YouTube hurtigt tilpasser din ”feed” – som er foreslåede videoer på din startside – til hvad du tidligere har brugt tid på at se.

Det er et mål at komme blandt de anbefalede videoer, når du uploader materiale om din virksomhed.

Sådan bruger du YouTube til markedsføring

Du kan både anvende YouTube helt gratis – uden omkostninger. Du kan dog også gøre brug af betalt annoncering for at nå ud til rigtig mange mennesker.

Et godt råd er dog at øve sig på at benytte YouTube, før man giver sig i kast med betalt annoncering.

Du skal simpelthen i gang med at producere noget vedkommende og interessant materiale omhandlende, hvad din virksomhed end tilbyder.

Brug god med tid på research i starten. Tag ved lære af andre videoer, som ligeså godt kunne have været delt af din virksomhed.

Du vil hurtigt finde ud af, at en god YouTube-video ikke nødvendigvis behøver kræve hverken stort budget eller oceaner af tid at udarbejde.

Gode idéer til videomateriale

Et helt stort hit er bloggere som ganske simpelt taler til kameraet og evt. fremviser produkter.

Det gælder om at finde en person, som kan repræsentere din virksomhed på bedste vis foran kameraet, hvis du vil gå blogger-vejen.

En anden vej er videoer, som tilbyder selvhjælp. Det kan være video-brugsanvisninger og andre guides. Tænk på at du kan anvende YouTube til at få svar på diverse spørgsmål – ligesom på Google. Her er formidlingen bare levende billeder, og det giver dig mulighed for at få et endnu mere tilfredsstillende svar i løbet af ingen tid.

Du behøver altså ikke tænke et decideret salg ind i de videoer, du deler på YouTube. En cykelsmed, der viser, hvordan man lapper en cykel, vil være glimrende reklame for en cykelforretning. Det skal i den forbindelse naturligvis fremgå klart og tydeligt hvem afsenderen af videoen er.

At være hjælpsom og serviceminded er noget af den bedste reklame din virksomhed kan opnå – og det er helt gratis på YouTube.

Overvej hvordan du kan producere nemme og hjælpsomme videoer, som har relation til hvad din virksomhed tilbyder. Prøv at foretage en række søgninger, som man kunne forestille sig potentielle kunder af din virksomhed, ville foretage. Lad dig inspirere af resultaterne og lav så lignende videoer tilpasset din virksomhed – det er en måde at komme i gang med markedsføring på YouTube.

Når du har delt en video, skal du tage ved lære af de resultater din video giver. Får den meget respons – eller har den meget få visninger og likes. Hvad kan I begge tilfælde forbedres?

Der er flere ting at øve sig på, når det handler om at dele videoer på den bedste måde.

Tilpas dine delte videoer så de når ud til de rette folk

Det er ikke nok bare at uploade en video og så sætte sig tilbage og vente på, at seerne strømmer til. Du skal skrive den helt korrekte titel og tekst til, så din video vil dukke op ved relevante søgninger.

Ønsker du at vise, hvordan man lapper et cykeldæk, er det altså ikke nok at skrive din virksomheds navn som titel – selvom det er der, du vil lede folk hen. ”Sådan lapper du din cykel” er en meget bedre og informativ beskrivelse.

I teksten under videoen kan du så skrive en kort og præcis tekst, hvor du får præsenteret din virksomhed. Fx: ”Her viser Martin fra Hobro Cykelsmed dig, hvordan du lapper en cykel. Tag et kig på vores hjemmeside hobrocykelsmed.dk og se, hvad vi ellers kan tilbyde dig. Du kan også besøge vores forretning på Tværvej 77 allerede i dag. Vi glæder os til at tage imod dig.”

Har du både forstået at producere en relevant og spændende video samt skrive de rette tekster til, er du godt på vej. Nu kommer det helt an på, hvor mange brugere, der foretager relevante søgninger ift. hvor mange besøg, du får på din video.

Del dine YouTube-videoer på sociale medier

Det er nemt at dele sine videoer fra YouTube på andre sociale medier som fx Facebook. På den måde kommer dine videoer ud til et endnu større felt af potentielle kunder.

Man kan så også kommentere og like dine videoer i Facebook – på samme måde som hvis man er logget ind på YouTube. Man kan sagtens drage fordel af at være aktiv på flere platforme samtidigt.

Husk dog altid på, at det sjældent er en god strategi at dele nøjagtig det samme indhold på de forskellige steder. Hvis man følger din virksomhed flere steder, vil man føle sig unødvendigt ”spammet” hvis man fx bliver bombarderet med det helt samme indhold flere gange om ugen.

Se altså YouTube som en base for markedsføring, som skal fungere uafhængigt af andre steder. Dermed ikke sagt at du ikke somme tider kan dele en særligt succesfuld video på eksempelvis din Facebook-side.

Betalt annoncering på YouTube

Du kender sikkert alle de der reklamer, som man bare venter på, man kan klikke videre fra inden man kan se den ønskede video.

Det er selvfølgelig betalt annoncering, ligesom hvis man købte reklamer i tv eller blade og aviser. Du betaler dog kun for annonceringen, hvis brugerne ser dine reklamer til ende og ikke bare klikker videre, så snart de har mulighed for det.

Hvis du vælger at købe betalt annoncering, skal du altså få produceret reklamevideoer, hvor dit budskaber træder klart og tydeligt frem allerede efter et par sekunder.

At reklamere succesfuldt betyder, at man får gjort opmærksomhed på sin virksomhed hurtigt og effektfuldt. Der er masser af konkurrence derude – så kreativitet og den helt rette reklamekampagne vil være nødvendig for at skille sig ud fra mængden.

At benytte sig af betalt annoncering betyder også, at du kan sikre dig, at dine videoer dukker op som anbefalinger hos YouTube-brugere, der foretager relevante søgninger ift. din virksomhed.

Der er ingen problemer i at anvende begge muligheder for betalt annoncering på samme tid. Hav dog med i dine overvejelser, at YouTube ikke er en platform for handel som fx Amazon eller Wish.

Folk kigger ikke på YouTube-videoer med det formål at handle. Du skal derfor dele interessant indhold, som enten underholder eller er hjælpsomt. På den måde kan du gøre opmærksom på din virksomhed og få profit deraf.

Konklusion – de kreative og innovative belønnes

Der bliver som nævnt delt timevis af nyt indhold dagligt på YouTube. Du skal derfor tænke nøje igennem, hvordan din virksomhed præsenterer sig bedst. Der er ingen tvivl om, at du har et potentielt publikum til dine videoer, hvis du bærer dig rigtigt ad. Igen er det bedste råd at lade sig inspirere af beslægtede virksomheders ageren på YouTube – hvad kan fungere for dig og hvad kan du gøre bedre?

De unikke og inspirerende videoer, som skiller sig ud fra mængden, vil gerne blive belønnet. Konkurrencen om at få seere er stor, så det gælder om at eksponere sig selv på bedste og kreativ vis.

Du kan producere fint og let tilgængeligt materiale for ingen penge – det behøver heller ikke kræve oceaner af tid at anvende YouTube som virksomhedsplatform. Du bør dog være jævnligt aktiv – udgiv gerne nye videoer hver uge, så din YouTube-kanal fremstår levende. Det behøver ikke være specielt lange videoer. Bare de er relevante for seerne og fremfor alt underholdende.

En videoblog med løbende ”posts” er et sted at starte. Fortæl om din virksomhed i små afsnit, så potentielle kunder bliver gjort klogere på den service, du tilbyder.

Vær gerne meget konkret i dine videoer. Tænk over at du muligvis skal nå ud til folk med et minimum af viden om, hvad din virksomhed tilbyder. Videoer for dummies er noget af det mest sete indhold på YouTube.

Folk ønsker at dygtiggøre sig – hvorfor hjælper du dem ikke også på vej?

Konkurrencer er også altid en god måde, at få folk til at spærre øjnene op på.

Du har måske allerede nu fået flere gode idéer til, hvordan du eksponerer din virksomhed bedst muligt igennem YouTube.

Held og lykke med projektet!